Sunday 22 April 2012

Kurang Ajar Part II

Situasi 32  

   Kisah ini turut berlaku pada hari yang sama selepas perlawanan Kelantan menentang Kedah tetapi kali ini situasi dan tempatnya pula adalah berbeza. Kali ini bukti masyarakat Melayu makin kurang kesantunan dan nilai murni dalam kehidupan seharian dapat dilihat dengan jelas pada individu tersebut. Individu tersebut bukanlah mempunyai usia yang muda tetapi mungkin sudah menjangkau usia lewat 30-an atau awal 40-an mungkin juga 50-an.

   Ketika itu,saya bersama dengan beberapa rakan ke kedai mamak untuk menonton perlawanan liga Sepanyol antara Real Madrid dan Barcelona pada malam itu. Seperti biasa ketika semua orang sibuk memberi perhatian pada perlawanan tiba-tiba sahaja semua orang dikejutkan oleh suara yang menengking yang kuat. Rupa-rupanya kejadian tersebut tidak jauh dari meja saya. Seorang lelaki yang bukan lagi muda remaja bersama geng-gengnya yang selayaknya sudah menjadi pengunjung tetap surau bukannya melepak seperti orang muda pada jam 2 3 pagi telah memarahi pekerja restoran dengan hinaan dan cacian yang diselangi dengan kata-kata kesat.

   Individu tersebut memarahi pekerja restoran itu kerana sibuk mengelap meja supaya lebih bersih dan kemas berbanding mengikut arahannya supaya mengangkat pinggan dan cawan di atas meja dengan kadar yang segera. Bayangkanlah pekerja tersebut pada pandangan saya kelihatan lebih tua daripada individu tersebut tetapi individu tersebut langsung tidak menghormati nya dan juga tanpa segan -silu menghamburkan kata-kata yang kesat seperti bodoh,sial, anjing dan sebagainya.

   Saya yang melihat berasa amat marah tetapi terkilan kerana tidak mampu untuk melakukan apa-apa. Saya cuma mampu berdoa semoga suatu hari nanti individu tersebut akan ke kedai yang mempunyai pekerja yang berperangai sama sepertinya. Barulah buku akan bertemu dengan ruas ketika itu. Sekian.




No comments:

Post a Comment