Sunday 22 April 2012

Kurang Ajar Part 1

Situasi 31


   Sewaktu saya menonton perlawanan separuh akhir pertama Piala FA antara Kedah dan Kelantan di Restoran Fajar berdekatan dengan rumah saya di Tanjung Malim, telah berlaku satu kejadian yang memalukan. Pada mulanya keadaan sangatlah baik dan terkawal disebabkan setiap meja dipenuhi dengan para penyokong terutama penyokong Kelantan boleh dikatakan menguasai kedai tersebut cuma beberapa meja sahaja yang terdiri daripada penyokong Kedah.

   Disebabkan orang yang terlalu ramai pada malam itu, makanya apabila kita memesan makanan atau minuman sudah tentulah masa yang diambil oleh pekerja kedai tersebut untuk menyiapkannya adalah lebih lama daripada biasa. Walaubagaimanapun, terdapat seorang penyokong Kelantan ini sama ada tidak memahami keadaan atau memang agak bangang sejak azali lagi tiba-tiba naik angin disebabkan memesan minuman tetapi masih belum sampai.

   Kejadian ini sungguh memalukan. Dia memarahi pekerja wanita tersebut dalam dialek Kelantan diselangi dengan kata-kata lesat seperti : " oi, dok dengar ko ore royak tadi, baso bengong nate ni, buat kijo pun lambat molek", yang selebihnya saya tidak dapat memahami. Pengajaran disini, jadilah pelanggan yang berfikiran rasional dan bertimbang rasa, saya pada masa tersebut juga masih belum mendapat minuman padahal nasi lemak ayam yang saya makan sudah hampir kehabisan, ditambah pula Kedah menjaringkan gol penyamaan sewaktu saya tengah makan tanpa air ,tiada pun saya atau kawan-kawan saya merungut kerana kami memahami situasi tersebut. Sekian.





No comments:

Post a Comment