Wednesday 7 March 2012

Senyum...

SITUASI 4




Adakah susah untuk senyum? Saya sendiri akui yang saya bukan jenis yang senang senyum tetapi kalau berada depan orang saya akan cuba senyum walaupun mungkin nampak senyuman itu palsu. Ada orang kata saya suka senyum dan ada orang kata saya selalu masam. Oleh itu, sebenarnya, pandangan orang lain merupakan ‘cermin diri’ kita. Kadang kala kita amat sukar untuk melemparkan senyuman terhadap orang yang baru kita jumpa. Persepsi ini perlu diketepikan kerana senyum itu merupakan sedekah. Selain itu, senyum juga sebenarnya satu senaman ringkas otot muka.

Senyum selalunya disalah tafsir oleh sesetengah pihak. Sebagai contoh, seorang wanita perasan bahawa senyuman yang dilemparkan oleh seorang pemuda dikatakan ingin mengoratnya. Bagi saya, senyuman juga merupakan cara berbahasa untuk mengeratkan silaturrahim. Bahasa badan ini telah dijadikan bahan kempen oleh kerajaan untuk memartabatkan nilai budi masyarakat di Malaysia.

Senyum itu satu sedekah, dan senyum mampu menghilangkan tekana dalam diri.. :-)


No comments:

Post a Comment