Tuesday 13 March 2012

Dialek


Situasi 7 


   Menurut Kamus Dewan edisi keempat (2005), dialek ialah satu bentuk bahasa yang digunakan dalam sesuatu daerah atau satu kelas sosial yang berbeza daripada bahasa standard, loghat dan pelat daerah. Walaubagaimanapun, saya merasakan dialek ini merupakan sesuatu yang unik. Contohnya kawan-kawan serumah dengan saya yang mana kami berasal daripada pelbagai negeri yang bertutur dengan dialek masing-masing seperti Kelantan, Terengganu dan juga saya Kedah. Walaupun kami bertutur  dengan dialek masing-masing namun lama-kelamaan ia sudah menjadi satu kebiasaan dalam kehidupan seharian kami yang mana kami telah boleh saling memahaminya. Sebagai contoh :




Mikel asal Kelantan 
Dialeknya: "Demo nak gi mano? Tubik tok ajok kawe, berat la     demo ni."
                    " kawe nok tubik bentar deh, demo jange kelik dulu."






Zul asal Terengganu
Dialeknya: " Pik, mung nak gi mana? natang pari Rashid ni tak  mboh ikut kita."
                     " Aku doh makang ikang mung beli tadi boh."


Wan asal Kedah 
Dialeknya: " Hang ni Azizi deret dok buat pala tau."
                    " Hangpa tak ajak aku pun noh, pelaq sungguh."




Begitulah keunikan rakan-rakan di rumah saya. Tetapi jika dikehendaki melakukan pembentangan di dalam kelas, kesemuanya boleh bertutur dalam bahasa Melayu standard. Sekian :-)





No comments:

Post a Comment